Oproep voor snelheidslimiet 60 km
AlgemeenBewoners Harderwijkerweg Eerbeek vragen steun van gemeente
EERBEEK - Bewoners aan de Harderwijkerweg in Eerbeek willen dat er een maximum snelheid van 60 km wordt ingevoerd. Dit moet gepaard gaan met andere maatregelen die de veiligheid en leefbaarheid vergroten. In een reactie op de regionale Koersnota Verkeer noemen ze het ‘een ernstige omissie’ dat de knelpunten aan de Harderwijkerweg geen aandacht krijgen.
In het regionale verkeersnetwerk speelt Eerbeek een grote rol vanwege de centrale ligging en de aanwezigheid van de papierindustrie. De Harderwijkerweg is onderdeel van de verbinding tussen het Eerbeekse bedrijventerrein, Loenen en verderop de A50. De bewoners stellen dat de Harderwijkerweg al zeer veel verkeer verwerkt. Ook is de route steeds belangrijker voor langzaam verkeer. Voetgangers, recreanten en sporters passeren de weg richting het bosgebied of maken gebruik van aanliggende sportterreinen.
Het eerste deel van de Koersnota is onlangs verschenen en iedereen kan hierop nu reageren. Zo ook de bewoners van de Harderwijkerweg, evenals andere bewonersgroepen in de regio. Volgens de bewonersgroep gaat ‘hun’ weg nog drukker worden als de plannen in de Koersnota realiteit worden. Dat hangt samen met snelheidsbeperkingen die men op de kanaalroute wil treffen vanwege de verkeersveiligheid daar. Een deel van het verkeer zal dan een alternatieve route gaan nemen, is de verwachting. Bovendien breidt de papierindustrie verder uit. Ook dat zorgt voor een verkeerstoename op de Harderwijkerweg.
Koersnota schiet tekort
Henk Wijnands, voorzitter van de bewonersgroep Harderwijkerweg, vroeg onlangs tijdens een forumvergadering van de Brummense gemeenteraad extra aandacht voor zijn standpunt. ‘Een maximum snelheid van 60 km zou een duidelijke verbetering zijn. Dat moet dan wel gepaard gaan met een inhaalverbod en goede handhaving.’ Hij vindt dat de huidige Koersnota tekortschiet. ‘De Harderwijkerweg is een essentieel onderdeel van het wegennet maar de knelpunten krijgen vrijwel geen aandacht. De weg wordt blijkbaar zondermeer aangewezen als een doorstroomroute. Telt leefbaarheid en veiligheid hier dan niet?’ vroeg hij zich af in de richting van de raadsleden.
Ruimte voor fietsers
De bewoners breken ook een lans voor het fietsverkeer. Ze zien dagelijks steeds meer fietsers voorbijkomen van en naar de Veluwezoom. De fietspaden langs de Harderwijkerweg zijn hier niet op ingericht. Als het (vracht)verkeer verder toeneemt komen fietsers helemaal in de knel. Volgens de Koersnota kunnen fietsers de route langs het kanaal kiezen, maar In de praktijk nemen veel fietsers tussen Apeldoorn en Dieren de route via Loenen en Harderwijkerweg. Ooit was deze route daarom aangemerkt als ‘doorfietsroute’. Wijnands is bang dat dit nu helemaal buiten beeld raakt. ‘Wij wijzen op het wezenlijke belang van een goed voetgangers- en fietsnetwerk en de integratie ervan in de totale verkeersmobiliteit in de regio.’
De Koersnota Verkeer is een regionale kwestie. De provincie beslist hierover uiteindelijk. Dat gebeurt in overleg met de gemeenten, waaronder Brummen. Vandaar dat Wijnands zich namens zijn achterban richt tot de plaatselijke politiek. Hij drong aan op een meer actieve opstelling van de gemeente. Deze lijkt nog geen standpunt te hebben ingenomen over de provinciale Koersnota en de mogelijke oplossingen die hierin worden beschreven. Wethouder Inberg zegde ter vergadering toe hiermee ‘aan de slag te gaan.’ Hij zei na afloop dat hij zich binnenkort ter plaatse laat informeren.