Inhaalverbod op Apeldoorns deel van Kanaalweg
AlgemeenLOENEN – Binnenkort wordt het inhaalverbod op het Apeldoorns deel van de Kanaalweg van kracht. Op het traject van de weg in de gemeente Brummen is dat (nog) niet het geval. Het Apeldoornse verkeersbesluit kan in werking treden omdat Loenense Belangengroep N786 hun bezwaar hebben ingetrokken.
In juli nam het Apeldoornse college van burgemeester en wethouders het besluit om op het traject op het gemeentelijk grondgebied een algeheel inhaalverbod in te stellen. Als dit besluit in werking treedt, mag men landbouwtrekkers en ander langzaam verkeer niet meer ingehalen.
De Loenense Belangengroep N786 diende tegen dat besluit een bezwaarschrift in. De belangengroep zet zich in voor een verkeersveilig en beter milieu in de kern van het Veluwse dorp. Iedere verkeersbeperkende maatregelen op de weg langs het kanaal zorgt voor meer verkeer door Loenen. Met het inhaalverbod op de weg langs het Kanaal vreest de belangengroep dat de weg door Loenen naar Beekbergen als uitwijkroute wordt gekozen.
Het Apeldoornse college besloot om het bezwaarschrift nog niet in behandeling te nemen, maar eerst in gesprek te gaan met de Loenense belangenbehartigers. Die gesprekken hebben ertoe geleid dat het bezwaarschrift is ingetrokken. Waarmee de gemeente de bezwaarmakers heeft kunnen overtuigen wil voorlichter Roel van Vemde niet zeggen. Hij verwijst voor een toelichting naar de bezwaarmakers. En die willen bij monde van Odette van Eiken Caland slechts kwijt dat in het gesprek met de gemeente “afspraken zijn gemaakt waarmee wij voorlopig uit de voeten kunnen”. De gemeente Apeldoorn zou hebben beloofd de belangengroep te steunen om het vele vrachtverkeer door het dorp te beperken. Het prettige gesprek en de toezeggingen waren voldoende om het bezwaar in te trekken.
Aan het verkeersprobleem in Loenen kan Apeldoorn zelf niets doen. Het is een provinciale weg en de bevoegdheid om verkeersmaatregelen te nemen ligt bij het Provinciebestuur. Vorig jaar bleek tijdens een rechtszitting dat de provincie eigenlijk af wil van eerder gemaakte afspraken om het verkeer door Loenen te beperken. Ook bleek dat gesprekken met de provincie over de verkeersproblematiek in Loenen stroef verliepen. Inmiddels lijkt de lucht tussen Provincie en gemeente geklaard en wellicht is de gevoeligheid van dit dossier de reden om nu in de openbaarheid zeer terughoudend te reageren.
Opmerkelijk is ook dat Apeldoorn dit besluit neemt als solist. Vanaf (of tot) de gemeentegrens met Brummen mag langzaam verkeer wel worden ingehaald. Voorlichter Roel van Vemde wil namens de gemeente niet uitleggen waarom alleen Apeldoorn het inhaalverbod invoert. Hij verwijst naar de gemeente Brummen. Die gemeente is nog bezig met een onderzoek naar een invoering van inhaalverboden langs de kanaalroute
Bezwaar uit Loenen tegen inhaalverbod Kanaalweg is ingetrokken