
Terrein van Marshoeve wordt bouwrijp gemaakt
Algemeen‘Laatste bewoner moet uiterlijk 1 juli volgend jaar vertrekken’
LOENEN – De gemeente Apeldoorn is met de sloop en het bouwrijp maken van het terrein van de voormalige Camping De Marshoeve. Maar nog niet alle bewoners zijn vertrokken. De juridische procedures zijn wel allemaal afgerond. Dat heeft wethouder Marco Wenzkowski donderdag in de Apeldoornse gemeenteraad verteld.
De bewoners van elf chalets moeten uiterlijk 31 december 2025 vertrekken. De eigenaar van een chalet mag tot 1 juli 2026 blijven. Dan komt er een einde aan de camping die ruim een halve eeuw op die plek is geëxploiteerd. De andere 139 chalets zijn opgeruimd door de eigenaar of door de gemeente gesloopt. Dezer dagen worden ook het zwembad en de schuur gesloopt.
Die werkzaamheden kunnen nu voortgang vinden omdat alle juridische procedures zijn afgerond. De bewoners en chaleteigenaren hebben van de rechter te horen wanneer ze moe(s)ten vertrekken. Een aantal bewoners en/of chaleteigenaren mag langer blijven dan de gemeente eiste. Ook moet de gemeente hogere bedragen betalen als compensatie voor het beëindigen van de camping. In een aantal gevallen zijn gemeente en bewoners door de rechter naar de onderhandelingstafel verwezen. Daar is met iedereen een financiële oplossing gevonden. Hoeveel de ontruiming de gemeente totaal heeft gekost is niet bekend.
Herstelvonnis
Aanvankelijk kregen ook de chaletverhuurders een compensatievergoeding toegewezen. De gemeente Apeldoorn heeft de rechtbank gewezen op een fout in het vonnis. Ten onrechte was verondersteld dat de gemeente bij de verhuurders de huurovereenkomst had opgezegd en daarop was de compensatievergoeding gebaseerd. Volgens de gemeente bestond er geen huurovereenkomst. De verhuurders verbleven dus illegaal. Dat is in een herstelvonnis gecorrigeerd. Daarmee is die compensatievergoeding ook weggestreept.
‘Biobased’
De gemeenteraad heeft kort voor het zomerreces ingestemd met het ontwikkelkader dat voor het terrein is opgesteld. Rondom de uit het begin van de 19e eeuw daterende boerderij zullen 200 woningen worden gebouwd. Dertig procent wil de gemeente in 2030 gerealiseerd hebben. Er wordt ingezet op ‘biobased’ bouwen. Daarbij worden hoofdzakelijk materialen gebruikt die zo veel mogelijk in de regio geteeld worden, zoals hout, hennep en stro.





















