Wachtrijen bij de plaatselijke kapper
AlgemeenBRUMMEN - Eindelijk mogen we allemaal weer naar de kapper. Voor sommigen een grote opluchting, want de kapsels waren niet allemaal meer in toom te houden. Er werd dan ook massaal gebeld, gemaild, privéberichten via Facebook gestuurd en geappt met de verschillende kappers in de gemeente, toen Premier Rutte het in de persconferentie vertelde. Kapsalon Nicoliens Haarmode had heel wat te verwerken in die eerste uren en dagen. Maar tot nu toe gaat alles gesmeerd.
De kapsalon is net verhuisd en kon zo natuurlijk al heel snel wat aanpassingen aanbrengen, om te voldoen aan de verschillende nieuwe regels. De ruimte tussen de klanten is zeer ruim aangehouden. Het gebruikte materiaal wordt na elke knipbeurt weer opnieuw ontsmet. Denk daarbij aan de kammen, scharen, een tondeuse, mesjes en wat al niet meer waarmee de haren worden bewerkt. Datzelfde geldt ook voor de kapmantels die nadat zij om de schouders hingen van de klant, worden vervangen door een schoon exemplaar. "Er was een voorstel om de kapmantels te vervangen door plastic exemplaren. Maar daar kleven toch veel nadelen aan. Deze zijn enorm statisch en dan blijven de afgeknipte haren er aan plakken. En dus ook op onze klanten, geen optie dus! En dan hebben we het nog niet eens over het extra plastic afval, wat je zo creëert." De handdoeken worden na gebruik direct gewassen en de werkplekken na het vertrek van elke klant ontsmet. Een kopje koffie wordt nu geserveerd in een kartonnen bekertje. Overal is aan gedacht.
"We werken niet met mondkapjes of handschoenen in de kapsalon, dat doen we wel bij de risicogroepen, zoals onze oudere klanten. Die knip ik dan bij hen thuis, dan hoeven ze niet naar onze salon te komen," vertelt de eigenaresse van Nicoliens Haarmode.
U kunt er voor elke behandeling terecht, binnenkort volgt zelfs een uitbreiding hierin.
Beperkt aantal klanten in de zaak
Bij binnenkomst staat het protocol op de deur te lezen. Hebt u zelf gezondheidsklachten? Blijft u dan thuis en maakt u een nieuwe afspraak. Er is al wel een wachtrij ontstaan, die proberen ze snel weg te werken.
De klanten komen enkel op afspraak en alleen in de salon, zo kan worden gecontroleerd of er niet te veel mensen op hetzelfde moment in de kapsalon aanwezig zijn. Met dit beperktere aantal klanten in de zaak, is het dan ook goed mogelijk de ruimte te handhaven tussen het personeel en de klanten onderling. De kapsalon is langer geopend om iedereen een kans te bieden zo snel mogelijk een afspraak te maken. De klanten hebben ook de mogelijkheid hun handen te ontsmetten.