Brummens aanhoudende droogte
AlgemeenDe lage waterstand in de IJssel lijkt een langdurig probleem te zijn. Bedrijven die voor bevoorrading en afvoer van materiaal en of goederen afhankelijk zijn van de binnenvaart over de IJssel kampen mogelijk tot aan het komende voorjaar met aanhoudende problemen door de lage waterstand in de IJssel. Bedrijven die bevracht worden via de IJssel, zien de kosten voor grondstoffen steeds meer stijgen, omdat voor de gevraagde aan- en afvoer nu veel meer scheepsbewegingen nodig zijn. De IJssel wordt na de lange droge zomer door binnenvaartschippers bestempeld als 'een sloot'. De vaargeul van de rivier is momenteel niet meer dan 1.65 m. diep, terwijl normaal gesproken de waterstand op ruim boven de twee meter ligt.
Vol beladen varen kan niet meer
De bedroevend lage waterstand betekent, dat schepen niet meer vol kunnen worden geladen, en dat ze achter elkaar door de vaargeul moeten sluipen. Met teveel lading, teveel snelheid of ondoordacht stuurmanschap hebben ze het risico vast te lopen. Dat veroorzaakt materiële en immateriële schade, onder meer door oponthoud, ook voor andere schepen. Omdat volle ladingen voor teveel diepgang zorgen zijn er meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid grondstoffen te kunnen vervoeren. De tarieven van de schippers blijven echter dezelfde als wanneer hun schepen wel vol geladen zouden zijn. De extra verdiensten voor de branche staan daarbij voor het risico dat we noemden. De schippers trekken dus, ondanks hun vakmanschap, bij elke vaart een kanskaart. De extra kosten komen voor rekening van de ondernemers aan de IJssel.
Hoe lang nog?
De kans dat het waterpeil in de rivieren door lokale regen weer omhoog gaat is gering. De grote rivieren worden gevoed door neerslag in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daar begint nu de sneeuwval. De sneeuw die er dan valt smelt niet. Daardoor ontstaat er volgens Rijkswaterstaat op zijn best een 'waterbuffer' die pas in het voorjaar weer beschikbaar komt. Daardoor kan het nog tot maart of april duren voordat het waterpeil in de IJssel weer normaal is.
Tot slot: De stand van zaken voor de veerdienst
De veerdiensten ondervinden er ook last van. Bij veerbaas Dirk Weijers is de vaargeul momenteel circa 1,55 meter. Daar in zit een marge van zo'n 20 centimeter. En als die er uit is, dan is dat ook het voorlopige einde van de veerdiensten over de IJssel. Maar het lage water, met de daarbij horende daling van het grondwaterpeil kan meer gevolgen hebben. Want daardoor kunnen er Groningen-achtige bodemdalingen ontstaan, waardoor huizen kunnen beschadigen. Het worden nog spannende maanden aan de IJssel.
[G1]