Gecombineerd raadsforum 7 februari
GemeentenieuwsBrummen/Eerbeek – In totaal vijf inhoudelijke voorstellen worden op donderdagavond 7 februari besproken door de gemeenteraad. Dit tijdens de gecombineerde forumbijeenkomst van de gemeenteraad. U bent van harte welkom in het gemeentehuis in Brummen om het forum bij te wonen en eventueel over een onderwerp mee te praten. Om 20.00 uur begint de bijeenkomst. De agenda met de achterliggende stukken kunt u downloaden vanaf de pagina van de gemeenteraad op onze website www.brummen.nl. Ook kunt u een gratis exemplaar afhalen bij de receptie in het gemeentehuis en het Servicepunt in Eerbeek.
Tijdens een raadsforum worden er géén besluiten genomen. Doel van deze bijeenkomst is het voorbereiden van de besluitvormende raadsvergadering, die op 21 februari plaats vindt. Het forum begint altijd met enkele vaste agendapunten. Denk hierbij aan de mogelijkheid van inwoners om een onderwerp te bespreken dat niet op de agenda staat, de informatieverstrekking door de portefeuillehouders en de algemene vragenronde. Ook staat de lijst van ingekomen stukken (zowel ingekomen post als ter kennisname stukken vanuit het college) op de agenda.
Uiteenlopende voorstellen
Er staan vijf verschillende en ook belangrijke onderwerpen op de agenda. Zo buigt de raad zich over een verzoek van het college om geld beschikbaar te stellen voor het doen van een haalbaarheidsonderzoek naar een multifunctioneel centrum in Eerbeek. Dit onderzoek wil de gemeente in samenwerking met een initiatiefgroep uit Eerbeek laten uitvoeren. Ook bespreekt de gemeenteraad een voorstel over het actualiseren van de gemeentelijke woonvisie. Een ander onderwerp op de agenda heeft te maken met recreatie en toerisme. In een voorstel doet het college verslag van de ervaringen met de stichting Visit Brummen-Eerbeek waar het gaat om het invullen van het lokaal gastheerschap. Het college stelt de raad voor om de succesvolle samenwerking met deze stichting verder voort te zetten.
De gemeente Brummen staat voor de opgave om te zorgen voor een financieel gezond huishoudboekje. Brummen heeft namelijk op financieel gebied weinig "vet op de botten". Om er voor te zorgen dat de gemeente financieel gezond wordt, moeten er dit voorjaar belangrijke keuzes gemaakt worden. Voordat het college de gemeenteraad later dit voorjaar voorstellen aanreikt om te bezuinigen, zaken efficiënter te regelen of beleid bij te stellen, wil het college eerst van de raad weten welke kaders en uitgangspunten op financieel gebied het uitgangspunt zijn. Een voorstel hiervoor wordt eveneens besproken tijdens dit raadforum. Dit geldt ook voor twee documenten die betrekking hebben op de regionale GGD. Het gaat daarbij om de uitgangspunten die de GGD hanteert voor de begroting van volgend jaar en de zienswijze op de bestuursagenda voor de periode 2019-2023 van GGD Noord- en Oost-Gelderland.
Meepraten? Dat kan!
Als inwoner kunt u meepraten tijdens het forum. Dit kan over onderwerpen of voorstellen die op de agenda staan. Maar ook kunt u een onderwerp aan de orde stellen dat niet op de agenda van het forum staat. Wilt u gebruik maken van de mogelijkheid om mee te praten, dan is het verstandig dit vooraf te melden bij de griffie van de gemeenteraad. Deze is bereikbaar via mailadres griffie@brummen.nl en het telefoonnummer (0575) 56 85 31. Een inspreker heeft maximaal vijf minuten de tijd om zijn of haar boodschap aan de leden van de gemeenteraad over te brengen