Logo brummensnieuws.nl

Onbewaakte overwegen Brummen gaan dicht

BRUMMEN - De twee spoorwegovergangen in het Westenborchpad en het Wilgenpad in Brummen zijn recent gesloten. Beide overgangen liggen in de spoorlijn Zutphen-Arnhem. Reden is dat deze overgangen als zeer risicovol worden gezien omdat spoorbomen, bellen en alarmeringslichten ontbreken.

ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben samen het doel om de 180 openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) op te heffen. Het doel is om in 2023 al deze openbaar toegankelijke NABO op het reizigersnet te hebben aangepakt. NABO liggen vooral in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Ze komen vaak voor op onverharde wegen en paden. Dat geldt ook voor het Wilgenpad (ten zuiden van Leuvenheim) en het Westenborchpad (ten noorden van Brummen)

Dit type overweg is uitgerust met een Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar ze worden niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Gebruikers moeten op NABO dus extra alert zijn op naderende treinen. Op onbeveiligde overwegen vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats. Jaarlijks vallen er in Nederland gemiddeld twee doden. Overigens valt het grootste aantal slachtoffers juist op bewaakte overgangen, maar die vormen ook het merendeel van alle spoorwegovergangen. Jaarlijks gaat het gemiddeld om 11 personen. Binnen Europa is Nederland het enige land met bijzonder veel treinverkeer en een groot aantal overwegen; een combinatie die niet goed samengaat. De intensiteit op het spoor en van het wegverkeer neemt bovendien toe, waardoor de kans op ongevallen vergroot. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil daarom ook dat de overgangen beter worden beveiligd.

Het meest ernstige ongeval in Brummen had in juni 1986 plaats. Toen kwamen vier mensen om het leven, toen het busjes waarin zij zaten werd aangereden op de overgang bij de Knoevenoordstraat. Die was toendertijd wel voorzien van bellen een lichten, maar niet van spoorbomen.

Wethouder Inberg was aanwezig bij de sluiting: ´Het is goed dat we deze overwegen sluiten. Hoewel ze weinig gebruikt worden zal het er toch veiliger van worden. Voor weggebruikers, NS medewerkers en passagiers een verbetering. Nog maar twee van dit soort overwegen te gaan, ook daar gaan we samen met ProRail en gebruikers snel mee aan de slag.´

Meer berichten
 


Week 45

In week 45 was er geen puzzle De oplossing voor week 45: