Logo brummensnieuws.nl
<p>Vitakraft Eerbeek - Bron: Google</p>

Vitakraft Eerbeek - Bron: Google

Ambitieus Vitakraft wil marktleider worden

EERBEEK - Diervoederfabrikant Vitakraft wil marktleider worden in Nederland. Sterker: gaat marktleider worden in Nederland. Dat zegt Constantijn van Gerwen, algemeen directeur van de Beneluxtak van dit bedrijf dat wereldwijd actief is. “We hebben de potentie en we gaan dit gewoon doen”.

Vitakraft Benelux is gevestigd aan de Kollergang in Eerbeek en heeft daarnaast een kantoor in Brussel. Het bedrijf richt zich op de verkoop, marketing en distributie van voeding, snacks en accessoires voor huisdieren. De productie zelf heeft grotendeels plaats bij vestigingen in Duitsland, voor een klein deel in Oostenrijk en Frankrijk.

De Eerbeekse tak kwam recent in het nieuws toen de gemeente Brummen bekend maakte dat Vitakraft een samenwerking aangaat met Werkfit, de gemeentelijke organisatie die mensen met een participatiewet-uitkering op weg helpt naar betaald werk. Volgens de gemeente ziet het bedrijf de omzet stijgen omdat tijdens de lockdown meer mensen een huisdier hebben aangeschaft én het bedrijf met doorlopende sales- en marketingactiviteiten flink aan de weg timmert. “Ja en nee”, zegt Van Gerwen. “Onze omzet stijgt hard, met dubbele cijfers zelfs, 22,7 procent vorig jaar. Corona en als gevolg daarvan meer huisdieren draagt bij, maar dat is maar een fractie. Zo’n 2,6 procent. Marketing en salesinspanningen zijn belangrijk. Maar feit is dat ons succes te danken is aan alle mensen die hier werken. Omdat iedereen zo ongelofelijk goed zijn best doet, zijn we van een bedrijf dat verlieslatend was vijf jaar geleden, winstgevend geworden. We willen onze groei in dubbele cijfers blijven schrijven. Nu zijn we qua grootte nummer drie in Nederland, na Nestlé en Mars. Maar onze ambitie is die voorbij te streven. En dat gaat lukken.”

Die zelfverzekerdheid steunt volgens Van Gerwen op een aantal solide pijlers. “We hanteren het principe van de drie p’s”: people, planet, profit. Een: we zien onze medewerkers als belangrijkste kapitaal. Goede werkomstandigheden, plezier in het werk, kansen bieden, succes delen. We hebben nu een heel goede organisatie. Vijf jaar geleden was de cultuur binnen onze vestiging nog niet goed genoeg. Dat zag je dus terug in de resultaten. Twee: we maken en verkopen uit liefde voor het dier hoogwaardige én duurzame producten met instandhouding van de natuurlijke hulpbronnen. Met respect voor de aarde dus. Drie: we willen winst maken. Natuurlijk. Maar wel in balans met die andere twee p’s. Want zo bouw je een goede, toekomstbestendige organisatie.”

En met het aan de toekomst werken is Vitakraft altijd al succesvol geweest. De onderneming werd in 1837 in het Duitse Bremen opgericht.

Meer berichten
 


Week 18

Deze week stond er geen puzzel in de krantDe oplossing voor week 45: