Afbeelding

Nationale ‘Week van Snoep Goed’ start op 18 januari

Algemeen

WEEK MOET NEDERLAND INSPIREREN GEZONDER TE SNOEPEN EN SNACKEN TIJDENS CORONA 

REGIO - Wekelijks wordt er in Nederland 1.846.199 kilo aan snoep gegeten, dat blijkt uit cijfers van het RIVM*. Dat is te veel en kan bijdragen aan allerlei serieuze gezondheidsproblemen. Een verandering in ons eet, drink- en snoepgedrag is daarom broodnodig. Dat vinden de initiatiefnemers van de nationale ‘Week van Snoep Goed’ die op 18 januari - Blue Monday - start en tot en met 24 januari loopt. Tijdens de week wordt Nederland uitgedaagd 7 dagen lang ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor een gezonder voedingspatroon dat juist in deze coronatijd belangrijker is dan ooit. Supermarkten, telers, producenten en het Nationaal Actieplan voor Groente en Fruit (NAGF) hebben zich bij het initiatief aangesloten. 

Door de aanwezigheid van talloze gezondere alternatieven is het al lange tijd mogelijk verantwoorder te snoepen en te snacken. Dat proberen we ook, zo blijkt bijvoorbeeld uit de omzetcijfers van snackgroenten die de afgelopen jaren explosief steeg. In 2018 bedroeg de omzet daarvan nog €86,6 miljoen, een jaar later werd er meer dan €100 miljoen omgezet en de verwachting is dat dat bedrag afgelopen jaar opnieuw werd overtroffen.** Toch eten we nog steeds te ongezond. Ruim 84% van de Nederlanders eet dagelijks minder dan de aanbevolen hoeveelheid fruit en 94% eet dagelijks te weinig groente, zo blijkt uit cijfers van het NAGF. Daarnaast grijpen we nog steeds liever naar snoep en snacks in plaats van gezondere alternatieven. Ondanks de suikerdiscussie blijft de zoetwarenconsumptie dus gewoon op peil.** Jaarlijks eet een Nederlander een hoeveelheid suiker die neerkomt op circa 10.000 suikerklontjes. Ruim driekwart van de toegevoegde suikers eten we thuis.***  

Gezonde jonge generatie
De nationale Week van Snoep Goed moet Nederlanders bewustere keuzes laten maken als het aankomt op snoepen en snacken. Iedereen kan meedoen aan de actieweek die start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De focus ligt met name op de jonge, nieuwe generatie, want als je die nu gezonde variaties voorzet, dan zijn die voor hen straks vanzelfsprekend. Daan Schapendonk, één van de initiatiefnemers van de actieweek: “We willen consumenten duidelijk maken waar ze op moeten letten. Wat is gezond en hoe kun je je voedingspatroon met kleine stapjes gezonder maken. Door een specifieke datum aan de Week van Snoep Goed te koppelen is het voor mensen makkelijker zich aan het goede voornemen te houden.”

Consument ziet door bomen bos niet
Volgens de bedenkers van de nationale Week van Snoep Goed is het lastig om ons eetpatroon van ongezonde tussendoortjes te veranderen. Schapendonk: “We vinden het simpelweg moeilijk om niet te veel toe te geven aan de overdaad aan ongezonde producten. We eten het zélf te veel, maar we worden er ook de hele dag door achtervolgd. Het oerwoud van alle producten bij een supermarkt en de kracht van A-merken zorgt er voor dat de consument niet meer weet welke producten echt verantwoord zijn en welke niet.”

Thuiswerken zorgt voor snackfestijn
De huidige lockdown met het verplichte thuiswerken helpt ook niet mee aan een gezonder voedingspatroon. “Door het thuiswerken worden we namelijk continue geconfronteerd met het eten dat er in de kast ligt. Op het werk heb je vaak een vast patroon waarmee je leeft. Dat patroon valt weg als je thuis bent. Je vaste eetmomenten veranderen in een groot snackfestijn”, aldus Schapendonk. Tijdens deze coronacrisis is 18% meer gaan snoepen en snacken; vooral koekjes, chocolade en zoutjes of chips zijn populair. Daarnaast vindt 7% het überhaupt moeilijk te kiezen voor gezond eten. Over de gehele coronaperiode is 17% aangekomen en is 5% aangekomen maar weer terug op het oude gewicht.**** In 2019 kampte de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (50,1%) met matig of ernstig overgewicht.

De Nationale Week van Snoep Goed vindt plaats van 18 tot en met 24 januari. Een week waarin het er om draait om (samen met het hele gezin) een week lang geen ongezonde tussendoortjes te eten. Kijk voor meer informatie opwww.weekvansnoepgoed.nl  

Afbeelding

Uit de krant

Afbeelding
Open Camping Dag bij Minicamping Molenallee in Loenen Algemeen 12 uur geleden
Afbeelding
Biologische Boerderijwinkel De Nieuwenburgt viert de eerste uitstap van de koeien naar buiten! Algemeen 17 uur geleden
Afbeelding
Meer muziek in de klas. Algemeen 20 uur geleden
Karate staat weer op de kaart.
Karate Club Eerbeek zet zich weer op de kaart. Algemeen 21 uur geleden
Een goede warming up is het halve werk.
Geslaagde afsluiting van 25e Wintertennis Competitie Dorpen Algemeen 21 uur geleden
Rock uit de jaren '90.
Covertijd bij de Vroolijkheid Melissa Etheridge Algemeen 21 uur geleden
Foto ter illustratie.
Glaskunstenaar Lidwien Mol Algemeen 27 mrt, 15:27
Een gezellig volleybaltoernooi voor sponsoren
Bruvoc Sponsortoernooi, weer gezellig op en buiten het veld. Algemeen 27 mrt, 15:08
Via een vignet bijdragen aan onderhoud van de Veluwe?
Vrijwillige vignetten voor mountainbiken en paardrijden op de Veluwe Algemeen 27 mrt, 12:14
Vr1 VV Oeken team.
Autobedrijf Felder sponsor inloopshirts VR1 vv Oeken Algemeen 27 mrt, 12:05
Wat is hier te zien?
Speuren naar sporen op het Schaddeveld Algemeen 27 mrt, 11:55
Afbeelding
Dorpsraad Brummen wil volgende stap zetten in Burgerberaad Algemeen 26 mrt, 15:05
Een gezellige paastraining voor de jeugd.
Speciale paastraining bij Sportclub Brummen Algemeen 26 mrt, 14:47
Veel vrijwilligers kwamen een handje helpen.
Veel vrijwilligers landelijke opschoondag! Algemeen 26 mrt, 14:38