Hallsepad krijgt fikse opwaardering
AlgemeenHALL - De veel gebruikte fietsroute Hallsepad wordt een stuk breder en comfortabeler. Het fietspad verbindt de kernen Brummen en Hall en wordt veel gebruikt door zowel woon/ werkfietsverkeer als recreanten. Het maakt ook deel uit van het provinciale 'Fietsknooppuntennetwerk'.
In 2005 is een deel van het 'Hallsepad' al verbreed tot een twee meter breed betonpad. Het ging daarbij om het stuk tussen Hall en de Knoevenoordstraat. Het tweede deel van de route, van de Knoevenoordstraat tot de eerste bocht net boven het landgoed 'Engelenburg', is daarbij toen niet meegenomen. Het gaat om stuk met een lengte van ongeveer 500 meter, dat bestaat uit een smal asfaltpad van 1,20 meter breed. Die geringe breedte zorgt voor onveilige verkeerssituaties en ongemak. Recreatieve gebruikers fietsen vaak met z'n tweeën en liefst naast elkaar, wat op dit pad niet goed mogelijk is. Daarnaast neemt het aandeel ouderen en de fietssnelheid toe vanwege toenemend gebruik van de elektrische fiets. Gevolg hiervan is dat fietsers ook meer ruimte nodig hebben. Daarbij wordt de route ook veel gebruikt door de zorginstelling Philadelphia Zorg. Zij gebruiken duofietsen van ongeveer 1,20 meter breed. Als gevolg hiervan is er niet genoeg ruimte voor tegenliggers om op een normale manier te passeren.
Verbreding van het bestaande asfaltpad is lastig. Aan beide zijden van het pad staan bomenrijen en andere begroeiing. Om het bestaande pad te verbreden zouden ongeveer vijftig bomen gekapt moeten worden. Dat wil de gemeente niet. Het gelukkige toeval wil dat parallel aan de fietsroute een onverhard onderhoudspad ligt. Dat is nu aangewezen als nieuwe locatie van het fietspad. Hier is voldoende ruimte om een nieuw betonnen fietspad aan te leggen en hoeven bovendien geen bomen te worden gerooid. Het huidige asfaltfietspad wordt opgeheven en de gronden worden teruggeven aan de natuur. Het nieuwe fietspad krijgt een breedte van 2,50 meter en wordt uitgevoerd in beton.
De aanleg kost de gemeente Brummen overigens weinig geld. Die wordt namelijk gesubsidieerd door de provincie Gelderland. De resterende kosten, waaronder de kosten voor het doorlopen van de bestemmingsplanprocedure zijn gedekt vanuit de gemeentelijke reserve Toerisme en Recreatie.
Voor de aanleg is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Als die procedure is doorlopen wordt de aanbesteding van het werk in gang gezet.