Logo brummensnieuws.nl

Vrachtschip als luxe maritieme woning

BRUMMEN - Zijn ondernemerschap voerde hem de hele wereld over. Vaker in het buitenland dan thuis. Wilko van Kampen (56) uit Brummen onderneemt nog altijd volop en hoopt dat ook nog te doen mocht hij 90 worden. Maar er is wel iets veranderd. Aan de harde kant van het zakendoen is een ideologische component toegevoegd. Van Kampen: "Wat ik doe is nog steeds commercieel. Ik moet er mijn brood mee verdienen. Maar wel onder de voorwaarde dat wat ik bereik, getoetst kan worden aan de principes van duurzaamheid."


In de werkkamer van zijn woning in Brummen hangen tekeningen. Een rivierschip. Niet op het water, maar geplaatst op het land in een natuurlijke omgeving. Hergebruik van schepen voor wonen en werken, niet als woonboot, maar als vastgoedobject. Het is één van de twee zakelijke activiteiten waar Wilko zijn energie in steekt. Wilko: "Veel schepen, zowel voor de commerciële zeevaart als de binnenvaart raken versneld aan het eind van hun gebruiksduur. Ze worden uitgefaseerd. Dat komt omdat de economische en milieutechnische eisen van de markt veranderen. Schepen moeten steeds groter zijn, stiller, schoner en energiezuiniger. Nogal wat oudere schepen raken boventallig, omdat ze niet of alleen tegen hoge kosten te moderniseren zijn. Wat dan rest is sloop; het verschrotten tot oud ijzer. Vaak tot groot verdriet van de bezitters: gezinnen die er soms generaties op gevaren hebben. Met het verdwijnen van deze vaak karakteristieke schepen, verdwijnt ook een deel van ons industrieel erfgoed."

Zijn technische en bedrijfskundige achtergrond en ervaring in de maritieme wereld brachten Wilko op een idee. Waarom een dergelijk schip geen tweede even gunnen, door hem een nieuwe bestemming te geven. Wilko: "We hebben het hier over schepen met een lengte van minimaal 60 meter lang en circa 8 meter breed. Ze worden op scheepswerven helemaal gestript, gedeeld, verbouwd en als complete modules met pontons naar de plek gevaren waar ze aan land worden gebracht. Daar koppelen we de modules en wordt het schip ingericht als technologisch hoogwaardige, duurzame, energieneutrale woonobjecten. Een afgeschreven schip, krijgt zo een nieuw bestaan als onroerend goed, dat nog honderden jaren mee kan. Circulariteit in optima forma. Zo blijft bovendien een stukje beeldbepalend cultuurhistorie bewaard. Wat overigens ook zeer wordt gewaardeerd door de schippersgezinnen. Een belangrijk stuk van hun leven wordt geen schroot, maar blijft bewaard."

"De plannen die ik met mijn partners heb uitgewerkt, voorzien in de plaatsing van de hergebruikte schepen in een groen parklandschap. Openlijk toegankelijk. De privétuin ligt op het dek. In Nederland willen we twee parken realiseren, waarvan één in de buurt van Amsterdam. De kleinschalige projecten bieden ruimte aan zes tot acht maritieme woningen. Zeker: het zijn geen goedkope woningen. Startprijs zal rond de miljoen liggen, oplopend tot 1,6 miljoen. We denken dat daar zeker markt voor is. Wonen is tegenwoordig meer dan alleen comfort en een dak boven je hoofd. Het is steeds meer beleving. Deze schepen bieden talloze inrichtingsmogelijkheden, liggen op een geweldige plek, zijn uiterst duurzaam. Ik denk dat het aan kopers niet zal schorten."

Van Kampen en zijn partners willen het concept wereldwijd uitrollen met naast rivierschepen ook passagiersschepen en kleinere tankers, na de start in Nederland, maar dat is wel een proces van lange adem. "Dit soort vernieuwende concepten hebben tijd nodig om in te dalen, vooral in kringen van ambtenaren en gemeentebesturen. Je zou willen dat die wat sneller bewogen. Het enthousiasme is er in ieder geval wel. Ik reken met een doorlooptijd van 5 jaar voordat het eerste park gerealiseerd is. Maar die tijd hebben we. En intussen blijft het fantastisch om aan te werken." Kijk voor meer informatie op: www.marinedocestate.com

Meer berichten
 


De oplossing voor week 41:

ZELDZAAMHEIDDe oplossing voor week 36: