Verbras de bescheidenheid
ColumnsUit de opkomst bleek de berusting: geen rondweg Eerbeek- Loenen. De wegblijvers uit Eerbeek hadden het nieuws al in de krant gelezen. En zich bewust van de gemeentelijke armoede stonden de ambtenaren van Brummen deemoedig terzijde. Loenen en Laag Soeren waren in de meerderheid bij een voorlichtingsbijeenkomst over de verkeerscorridor tussen Dieren en Loenen. Het nieuws, eigenlijk onnieuws, was dat het verkeer over bestaande wegen blijft gaan. Zuidelijk van Eerbeek langs het kanaal en noordelijk door Loenen. Een nieuwe aansluiting op de A50 is te duur. Het plan is een coproductie van de provincie Gelderland, de gemeenten Apeldoorn, Rheden en Brummen en de industriekern Loenen-Eerbeek
Via de traverse Dieren en het nieuwe spoorviaduct aan het begin van het Apeldoorns kanaal wordt het vrachtverkeer naar de papierfabrieken in Eerbeek gestuurd. Vergeet de parallelroute door Laag Soeren. En trucks die nu nog door Loenen naar de A50 rijden, richting Arnhem, zullen volgens dit scenario ook naar de kanaalroute oversteken. Het ontziet Loenen. Maar wat doet de navigatie? Geleid door TomTom doorsnijdt menig truckchauffeur nu nog het winkelhart van Eerbeek.
Een jaar of veertien geleden stokte de planning van een rondweg om Laag Soeren, door de politieke verdeeldheid in Brummen. Ik was medeschuldig. De projectleider nú heeft zich oprecht geïnteresseerd getoond in burgermansideeën over het knooppunt-Eerbeek. Het tracé staat vast. Daar hoeft niet meer over gekibbeld te worden. Het bedrijfsleven, de Brummense politiek en de wijkraad zouden een pact kunnen sluiten over een veilige infrastructuur bij het logistiek centrum Eerbeek - of liever: ze hebben een morele plicht. Verbras de benepen bescheidenheid van de Veluwe. Het knooppunt-Eerbeek moet bij de provincie op de kaart. In de Staten van Gelderland heb ik voor mindere belangen triomfgeroffel horen zwellen.